PREMIJERE 78
Umjetnica Marija Petrović svoj završni rad pod naslovom Autoportreti: Stalnost i promjenjivost identiteta, realizirala je 2020. godine kao studentica slikarstva na Umjetničkoj akademiji u klasi red. prof. art. (T) Viktora Popovića i doc. art. Neli Ružić.
Kombiniranom tehnikom akrila i ugljena, Marija Petrović je svakodnevno, u kontinuitetu od četrdeset dana, slikala autoportrete ispisujući na njihove površine tekst koji se, ovisno o fazi stvaranja, četiri puta mijenjao. U početnoj fazi pojavljuje se tekst mijenjaj se upoznaj se, koji sugerira nužnost poniranja u sebe, te odmicanje od neutemeljenog straha od promjena. Poput evolucijskog koraka, na površini autoportreta kao idući tekst umjetnica ispisuje ne boj se pokušaj koji usko povezuje s prvim tekstom i čijim sadržajem zapravo nagovješćuje treći, koji glasi ne okreći se samo idi dalje. Poput kakva ohrabrenja i relaksacije vlastitog uma, Marija Petrović ispisanim tekstom kao da sama sebi poručuje da nema potrebe živjeti u ijednom drugom trenutku osim sadašnjem, što je dovodi i do četvrtog teksta kao posljednjeg koraka u stvaranju, a to je postoji samo sada danas je jedini dan. Tijekom ovog stvaralačkog traganja za spoznajom sebe, na površini autoportreta isplivavaju različite emocije i ekspresivnosti. Postižući svakodnevnu disciplinu stvaranja, ali i revnog pogleda u sebe, umjetnica kroz prikaz vanjštine razotkriva slojeve vlastite nutrine.
Disciplinu, kao nužan faktor ovog rada, moguće je shvatiti kao osobni izazov kojeg si postavlja Marija Petrović, što u konačnici potencira i promjenu kojoj teži. Uzimajući u razmatranje ekspresivnost i gestualnost ovih autoportreta, uočljiva je poveznica sa djelima Alberta Giacomettija, čiji potezi oslobođeni norme na njegovim slikama i crtežima dočaravaju sušti život. U postignutoj vještini kontinuirane, svakodnevne izrade autoportreta, konceptualno se očituje i utjecaj Julija Knifera ili Romana Opałke. Ponavljajući motiv meandra i ranije nastale serije autoportreta kod Julija Knifera, te ustrajnost u beskonačnom nabrajanju kod Romana Opałke, u uskoj su vezi s ovim Autoportretima Marije Petrović. Unatoč tome što je umjetnica svaki dan uporno slikala autoportret, u konačnici nijedan nije – niti može biti - isti. Rezultat ovog kreativnog procesa četrdeset je različitih individualnih slika, koje, sagledane zajedno, razotkrivaju priču o jednom autorefleksivnom putovanju. Izdvojenih četrdeset dana života jedne umjetnice i jednako toliko njezinih pogleda vlastite sebe, poput isječaka, vjerno prikazuju osobni razvitak, ali i svojevrsnu rapsodiju različitih ljudskih emocija.
Željka Vuko
—
Životopisi:
Marija Petrović rođena je u Pučišćima na otoku Braču 1998. godine. Završila je Školu likovnih umjetnosti u Splitu 2017. godine, smjer likarski dizajner. Preddiplomski studij slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu završila je 2020. godine u klasi red. prof. art. (T) Viktora Popovića i doc. art. Neli Ružić, u čijoj je klasi, na istoj instituciji, studentica prve godine diplomskog studija slikarstva.
Željka Vuko rođena je u Splitu 1998. godine. Završila je Prvu gimnaziju 2017. godine, klasični smjer. Studentica je treće godine preddiplomskog studija povijesti umjetnosti i povijesti na Filozofskom fakultetu u Splitu.
—
Organizacija projekta:
Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, Split; Umjetnička akademija u Splitu / Slikarski odsjek; Filozofski fakultet u Splitu / Odsjek za povijest umjetnosti
Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, Split; Umjetnička akademija u Splitu / Slikarski odsjek; Filozofski fakultet u Splitu / Odsjek za povijest umjetnosti
—
Voditelji projekta:
Helena Petrinović, Tamara Visković, Viktor Popović, Vedran Perkov, Petar Katavić, dr.sc. Dalibor Prančević
Helena Petrinović, Tamara Visković, Viktor Popović, Vedran Perkov, Petar Katavić, dr.sc. Dalibor Prančević
—
Realizacija izložbe omogućena je sredstvima Grada Splita i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.