100UA: PONOĆNI KAUBOJ

Midnight Cowboy, 1969. John Schlasinger, 113 min.
Oscar: najbolji film
Scenarij: Waldo Salt, prema romanu Jamesa L. Hearlihyja
Uloge: Jon Voigt, Dustin Hoffman, Sylvia Miles, John McGiver, Brenda Vaccaro
Naivni Teksašanin Joe Buck odlazi u New York, a da bi zarađivao kao žigolo bogatih sredovječnih žena. Međutim, naum mu ne uspijeva i on se nađe bez novca. U jednom baru susreće sitnog prevaranta Ratsa Rizza te mu ovaj obećava naći klijentice. Iako u tomu ne uspijeva, oni postaju prijatelji te Joe odlučuje pomoći Ratsu u ostvarenju njegova sna – odlaska na Floridu čija bi sunčana klima mogla pomoći njegovu izlječenju od tuberkuloze. Da bi namaknuo novac za putovanje, Joe se odlučuje na krađu.
Iako su mu kinoprikazivači dodijelili ocjenu X (rezerviranu za filmove pornografskog ili izrazito kontroverznog), a ponajprije zbog teme (muška prostitucija) i mnogobrojnih seksualnih aluzija, film je, u razdoblju kada se holivudski liberalizam nalazio na vrhuncu, osvojio Oscare za najbolji film, režiju i scenarij prema književnom djelu. Schlesinger je u temeljnu priču o odnosu dvojice protagonista – društvenih marginalaca, osobito vješto strukturirao niz kratkih Buckovih retrospekcija (čiji meki fokus upućuje na nostalgiju za djetinjstvom što sam sadržaj retrospekcija – prikaz Bucka kao usamljenog i emocionalno nesigurnog djeteta ironizira) kao i fantazija o budućnosti koje suprotstavlja situacijama u sadašnjosti. Mozaične dramaturgije, film je umnogome obilježen vremenom nastanka (protestna supkultura kraja 1960-ih, motivi uživanja u marihuani i slobodnom seksu). (HFL)
Odbor za filmsku cenzuru bio je spreman dati rejting R (mlađi od 17 godina samo uz pratnju roditelja ili odraslih), supredsjedatelj United Artistsa, Arthur Krim, inzistirao je na rejtingu X na nagovor psihijatra Aarona Sterna. Ubrzo je postao prvi film koji je osvojio Oscara s rejtingom X. U to vrijeme rejting X još nije bio povezan s pornografskom industrijom. Kasnije 1970. United Artists je spustio rejting na R, što je povećalo broj prikazivanja u kinima po ponovnom objavljivanju jer mnoga kina nisu htjela prikazivati filmove za odrasle, a novine ih nisu htjele reklamirati.
Dugo nakon što je pušten u kina „Ponoćni kauboj“ ostao je jedan od nekoliko filmova koji su još uvijek u našem sjećanju dok su ostali jednostavno ishlapjeli. Ovo je bio film koji je trasirao Voightovu filmsku karijeru i dokazao da Hoffman, poslije trijumfa sa „Diplomcem“, ima mnogo potencijala u sebi - i bio je predodređen da postane jedan od najvećih karakternih glumaca svog vremena. (Roger Ebert)
Ovo je jedno iskustvo koje bilježi kvalitet vremena i mjesta. Ovo nije film za sva vremena, ali kad ga pogledate, uopće se nećete osjećati strancem dok šetate Zapadnom 42. ulicom. (Vincent Canby)
Talentirani Englez Schlesinger imao je nepogrešivo oko snimajući sivu realnost New Yorka, čak i ako je njegov režiserski stil nervozniji nego što je stvarno potrebno. (TV Guide)
Film koji je obilježio jednu generaciju, savršeno oslikava duh jednog vremena i ostvarenje koje se slobodno može svrstati među najbolje filmove svih vremena. (dzabaletan.com)
Svi imamo svoje snove, želje koje ostaju puste zbog nedovoljne hrabrosti i odlučnosti da ih prigrabimo i dozvolimo da nas vode kroz život koji je sam po sebi dovoljno težak. Svatko će iz jednog ovakvog filma nešto naučiti, naći neku svoju poruku i poantu, a oni pojedinci koji u sebi nemaju nikakvih želja jednostavno nisu za ovaj film, a možda ni za život kao takav. Ići i probijati vlastite granice jedini je recept, neupitno napredovati uz očuvanje svojih vrlina i ljudi koji vas vole i koji su vam dragi. Budite svoji i ne zaboravite da je život zaista prekratak, da je jedini i nema popravnog. Svako bi to morao znati. Zato glavu gore, pravac u nebo gdje ćete naći svoju zvijezdu vodilju, a sa njom i osjećajem koji ćete spoznati, čitav ovaj tmurni život može poprimiti sasvim razuman i prelijep oblik. (dzabaletan.com)
http://draganlekovic.me/2018/02/ponocni-kauboj-prica-o-filmu/
https://www.imdb.com/title/tt0064665/?ref_=nv_sr_2?ref_=nv_sr_2
100 GODINA UNITED ARTISTA
U želji da dobiju veću kontrolu nad svoji projektima, Charles Chaplin, D. W. Griffith, Mary Pickford i Douglas Fairbanks 1919. godine osnivaju United Artist, nezavisnu kompaniju za proizvodnju i distribuciju filmova.
Vodeći filmaši tog vremena željeli su potpunu slobodu u proizvodnji i distribuciji svojih filmova. Tvrtka je također vodila distribuciju visokokvalitetnih filmova nezavisnih proizvođača. UA je bila prva velika produkcijska tvrtka koju kontroliraju njezini umjetnici, a ne poslovni ljudi. UA je također započeo trend među studijima da djeluju kao distributeri i onih filmova koje nisu proizveli.
Tijekom povijesti njihovi filmovi (bilo u produkciji, bilo u distribuciji ) 39 puta su nominirani za Oscara u kategoriji najboljeg filma. 13 filmova potvrdilo je nominacije.