KINOTEKA NA BAČVICAMA: DODIR ZLA

Touch of Evil, 1958. Orson Welles, 111 min. US
Scenarij: Orson Welles prema romanu "Badge of Evil" Whita Mastersona
Uloge: Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Calleia, Akim Tamiroff, Marlene Dietrich, Zsa Zsa Gabor
U kompleksnom istraživanju lika i moralnosti, Orson Welles glumi rasističkog kapetana Hanka Quinlana, grotesknu, problematičnu i moćnu figuru koja vodi svoj mali grad na američkoj granici prema svojoj verziji zakona. Quinlanova brutalnost i vulgarnost sušta su suprotnost idealizmu i plejboj izgledu Charltona Hestona kao Mikea Vargasa, meksičkog detektiva koji pokušava ukloniti Grandija, opasnog narko bossa.
U početku „dočekan na nož“ od starne filmskih kritičara, „Dodir zla“ stekao je popularnost među europskom publikom i osvojio glavne nagrade na Svjetskom filmskom festivalu u Bruxellesu 1958. godine. Tijekom 1970-ih njegova je reputacija obnovljena i sada se naširoko smatra jednim od najboljih Wellesovih filmova i jednim od najboljih noir filmova klasične ere.
Umjetnički inovativan i emocionalno privlačan, klasični noir Orsona Wellesa vizualna je poslastica, ali i mračni, zlokobni triler. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Wellesov redateljski povratak u Hollywood - nakon 10 godina - jedan je od posljednjih dragulja klasičnog noir razdoblja od 40-ih i 50-ih godina prošlog stoljeća. (V.Ž.)
Gospodin Welles je briljantna vreća trikova. (Howard Thompson / The New York Times)
Jedan od najboljih film noira uopće u kojem posebice fascinira uvodna sekvenca, ali i lik šerifa kojeg sam Welles tumači dojmljivo kao čovjeka većeg od života. (Tomislav Kurelec)
Ugledni kritičar Roger Ebert 1998. je dodao „Dodir zla“ na svoj popis omiljenih filmova. Pohvalio je glavne i sporedne glumce te ustvrdio da fototografija "nije samo razmetanje", već je korištena za dodavanje dubine složenoj radnji prikazivanjem međuljudskih veza i "zarobljavanjem [likova] u istim kadrovima". Ebert je također nagađao da je Wellesova uloga polu-autobiografska, demonstrirajući opsesivnu želju za kontrolom koja je vjerojatno paralelna s Wellesovim životom i karijerom.
Počelo je s probama. Probali smo dva tjedna prije snimanja, što je bilo neobično. Prepisali smo većinu dijaloga, svi mi, što je također bilo neobično, a g. Welles je želio čuti naše sugestije. U konačnici, sve je prštalo od kreativnosti i energije, a gospodin Welles želio je iskoristiti svaki trenutak. Učinio je da osjećate aktivno uključeni u prekrasan događaj koji se događao pred vašim očima. (Janet Leigh)
https://www.imdb.com/title/tt0052311/?ref_=fn_al_tt_1