LOVAC NA JELENE

SJEĆANJE NA MICHAELA CIMINA
The Deer Hunter, 1978. 183 min. US
Scenarij: Deric Washburn
Uloge: Robert De Niro, Christopher Walken, John Savage, John Cazale, Meryl Streep
1968. Clairton, američka provincija. Michael, Steven i Nick su trojica nerazdvojnih prijatelja koji su pozvani da se bore u Vijetnamu. Netom prije odlaska Steven oženi trudnu Angelu a svadbena je zabava ujedno i oproštajna za mladiće. U ratnom užasu bivaju zarobljeni te prepušteni na milost i nemilost Vijetkonga koji za njih smišlja dijabolične igrice. Scena ruskog ruleta jedna je od najčuvenijih i najpotresnijih u povijesti filmske umjetnosti. Iskustva iz rata zauvijek će se odraziti na živote mladića a neki od njih kući se uopće neće vratiti.
“Lovac na jelene“ bio je prvi i najkontroverzniji kino film nekog velikog holivudskog studija koji je kritizirao američku umiješanost u Vijetnamski sukob nakon 1975. godine kada je rat službeno završio.1979. godine “Lovac na jelene“ je osvojio Oscare za najbolju režiju, sporednog glumca (C.Walken), zvuk, montažu i najbolji film.
Jedan od prvih filmova koji od polovice 1970-ih prekidaju tzv. razdoblje znakovite šutnje o iskustvima vezanim za Vijetnamski rat. Uvjerljivim opisom ambivalentnosti američkih osjećaja u razdoblju postvijetnamske moralne krize, pomalo pretencioznim analogijama i kontroverznim tretmanom Vijetnamaca, otvorio je poprište ideoloških rasprava u kojima je negirano da je riječ o antiratnom filmu, kakav je evidentno bio konkurentski “Povratak ratnika” (Hal Ashby, 1978). Michael Cimino neosporno ne ispituje uzroke rata, nego njegove razorne učinke na psihu i egzistenciju protagonista. Pritom sklonost prema slavenskim motivima, epskoj naraciji, emocionalnoj povišenosti i masovnim ritualima katkad potencira do ruba pompoznosti, npr. u raskošnoj i briljantno snimljenoj, ali razvučenoj sceni vjenčanja. Ipak, u vizualno dojmljivom, etnografski obogaćenom filmu uspijeva stvoriti autentičnu atmosferu provincijskog života umnogome neasimilirane izolirane supkulture, a posebice se izdvaja središnja scena ruskog ruleta (pogrešno osporavana zbog upitne povijesne vjerodostojnosti) u kojoj je metaforično prikazana brutalnost ratovanja. Pokazujući spremnost Hollywooda za suočavanje s Vijetnamskim ratom i odavanje priznanja novom redateljskom naraštaju, američka Akademija nagradila je film Oscarima za najbolji film, režiju, sporednu mušku ulogu (Walken), montažu (Peter Zinner) i zvuk (Richard Portman, William McCaughey, Aaron Rochin, Darin Knight). Filmom je Cimino postao redateljska zvijezda s punom kreativnom slobodom koju je iskoristio snimajući sljedeći film, “Vrata raja”. (D. Primorac / Filmski leksikon)
U svojoj kritici ugledni Roger Ebert branio je umjetničku slobodu ruskog ruleta: "To je organizirajući simbol filma: sve što možete vjerovati u vezi igre, u vezi njezinog namjernog nasilja, u vezi toga kako ta igra dira duševno zdravlje ljudi koji su je prisiljeni igrati može se primijeniti na rat općenito. To je briljantan simbol zbog toga što, u kontekstu priče, on čini svaku ideološku izjavu u vezi rata potpuno nebitnom... “
Postojale su žalbe na film budući da pripadnici vojske Sjevernog Vijetnama nikada nisu koristili ruski rulet za svoju zabavu. Također se govorilo da su scene u Sajgonu izmišljene ili umišljene te da su De Niro, Christopher Walken i John Savage prestari za služenje vojnog roka u Vijetnamu. Tri desetljeća kasnije, 'imaginacija' kao da je utišala sve te kritike... a “Lovac na jelene” i dalje je jedan od najvećih američkih filmova ikad snimljenih... (David Thomson)
http://www.imdb.com/title/tt0077416/?ref_=nv_sr_1
MICHAEL CIMINO JE JEDAN OD BITNIH AUTORA AMERIČKE KINEMATOGRAFIJE U DRUGOJ POLOVICI DVADESETOG STOLJEĆA I TO NE SAMO ZBOG „LOVCA NA JELENE“
http://kinotuskanac.hr/article/lovac-na-uspjeh
UBIO JE NOVI HOLLYWOOD, ALI „LOVAC NA JELENE“ PA ČAK I „VRATA RAJA“ ANTOLOGIJSKI SU FILMOVI
http://trusty.hr/scena/film/316-cimino-na-ponovno-gledanje-bio-je-lud-ubio-je-novi-hollywood-ali-lovac-na-jelene-pa-cak-i-vrata-raja-odlicni-su-filmovi.html