ČOVJEK KOJI JE UBIO LIBERTY VALANCEA

The Man Who Shot Liberty Valance, 1962.

U sklopu projekta "Aktiviraj se i kreni" organiziraju se besplatne filmske projekcije u splitskoj Urbanoj anglomeraciji. S klasičnim programom najprije se gostovalo u Solinu, zatim u Klisu, pa preko Kaštela natrag u Solin. Slijedile su dvije projekcije u ljetnom kinu Bačvice, a od listopada, zadnje dvije srijede (do kraja ožujka 2022.) rezervirane su za ovaj program u Kinoteci Zlatna vrata.
AKTIVIRAJ SE I KRENI
The Man Who Shot Liberty Valance, 1962. John Ford, 124 min. US
Scenarij:
James Warner Bellah i Willis Goldbeck prema priči Dorothy M. Johnson
Uloge: John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O’Brien, Andy Devine, Woody Strode, Lee Van Cleef, Strother Martin
   Kao da objašnjava predivna zaobilaženja istne i izravne laži njegovih ranijih westerna. „Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea“ zatječe Johna Forda u zaključku da, ako je legenda bolja od istine, onda "treba objaviti legendu".
   Odvjetnik Ransom Stoddard prigrabi zaslugu za to što je teritorij riješio neljudskog odmetnika i na tome izgradi politički uspjeh u 20. stoljeću dok pravi čovjek koji je ubio Libertyja Valancea umre kao siromašni pijanac. Dodatna je ironija u tome da je najveći junak vesterna ovdje pucač u leđa koji ubija Libertyja iz sjene dok je navodno nemuževni političar taj koji samoubilački stoji na otvorenome boreći se pošteno. Snimljen u crno-bijeloj tehnici među studijskim kulisama da bi se izbjegao liricizam Fordovih epova iz Doline  spomenika, ovaj se film bavi temom čišćenja grada iz „Moje drage Clementine“ (1946.) s ciničnim uvodom u cijeli proces kroćenja divljine. Wayne, kao i Stewart, prestar za svoju ulogu, ali svejedno savršen, predstavlja kaubojsko junaštvo i integritet koje će Stewartov odvjetnik-učitelj-kongresmen stesati kada dođe upravljati Zapadom.
   Ja pravim filmove zato što je moj zanat pravljenje filmova. (John Ford)
   Jedan umjetnički krah u mojoj profesiji ne znači ništa. Jedan komercijalni krah je pravo prokletstvo. Tajna se sastoji u tome da treba praviti najbolje stvari poštujući, uz to, i komercijalne potrebe, a to nije lako. (John Ford)
   Ja pravim filmove čiji je uspjeh unaprijed zagarantiran, da bih imao pravo i mogućnost praviti filmove čiji je poduhvat hazardan. (John Ford)
   Pretposljednji vestern Johna Forda, nastao pri kraju redateljeve karijere, izrazito je autorski film, ispunjen pesimističnim tonovima i dubokom skepsom, ali i nenarušenim uvjerenjem u svoje temeljne poglede na svijet – značajkama Fordova opusa od „Tragača“ nadalje. Ujedno je to i izrazito politički vestern, kritika ameruičke političke prakse, kolebanja te sredine između zakona i nasilja, legende i istine, romantičarske nostalgije i suočenja s povijesnim činjenicama, pa stoga djeluje i kao memento žanru. (Ante Peterlić, HFL)
   Pametan, rječit i na trenutke zbilja duhovit scenarij Jamesa Warnera Bellaha i Willisa Goldbecka, temeljen na kratkoj priči američke spisateljice Dorothy M. Watson, zvjezdanoj ekipi nudi materijal u kojem mogu pokazati svu raskoš svoje moći. Odlučimo li, kako rekoh, ostati na površini, ovo je odlična filmska zabava od prve do zadnje minute. (Sven Mikulec / arteist.hr)
   Redatelj je duboko svjestan neizbježnosti dolaska novog doba istovremeno žaleći za prošlošću, ali je njegova tuga konzervativna, a ne reakcionarna. Cijeli film obojen je žalošću, čak i ne toliko zbog nestanka svijeta kojeg je Ford obožavao, nego možda prije zbog načina na koji se to dogodilo. (Dražen Cukina / aktivirajkarlovac.net)

https://www.imdb.com/title/tt0056217/?ref_=fn_al_tt_1

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA