FESTIVAL KNJIŽEVNOSTI: OKUPACIJA U 26 SLIKA

Suradnje Lordana Zafranovića & Mirka Kovača / Okupacija u 26 slika, 1978.

OKUPACIJA U 26 SLIKA, 1978., 116 min.
Scenarij:
Lordan Zafranović, Mirko Kovač (suradnici: Filip David, Stipe Gurdulić, Mato Jakšić, Ranko Munitić)
Uloge: Frano Lasić, Boris Kralj, Milan Štrljić, Stevo Žigon, Zvonimir Lepetić, Gordana Pavlov, Bert Sotlar, Boris Dvornik, Dušica Žegarac, Izet Hajdarhodžić,  Tanja Bošković, Antun Nalis
   Dubrovnik, 1941. Idiličan život trojice mladih prijatelja, Hrvata Nike, Talijana Tonija i Židova Mihe, grubo prekida rat i uspostava ustaške i okupacijske vlasti...
   Stilski rafiniranim iskazom, Lordan Zafranović uobličuje svoju stalnu temu individualnog i kolektivnog zla, usredotočivši se ovaj put na represiju hrvatskih i talijanskih fašista, uprizorenu u naturalističko-grotesknom ključu, s vrhuncem u glasovitoj sekvenci pokolja u autobusu. Groteskno-karnevaleskni pristup očituje se i u tretmanu seksualnosti, a supostavlja mu se gracilna tjelesnost protagonista. Intrigantno naviještena razrada likova i njihovih odnosa (napose erotskog trokuta s incestuoznim implikacijama Niko – Ane – Toni, te klasno-rodnog obrata u odnosu Niko – Mare) ostaje neostvarena, a ambiciozan pokušaj oslikavanja sveobuhvatne društvene freske s patriotskim građanskim slojem u prvom planu (tematska inovacija u tadašnjem jugoslavenskom filmu) tek je djelomično uspio. Narativno-dramaturški konfuzan, stilski i ugođajno dojmljiv, film je izazvao velike estetsko-političke kontroverze... (Damir Radić, HFL)
   Film je neko vrijeme bio tabu tema u Hrvatskoj te se gotovo uopće nije prikazivao 1980-ih i 1990-ih, a izazvao je kontroverze zbog provokativne teme. Protivnici su smatrali da radnja sadrži “antihrvatski” naboj, dok su pobornici isticali da je zapravo Hrvat glavni junak priče, te svojim antifašizmom i priključenju pokretu otpora ukazuje simbolično na otpor Hrvata tijekom fašističke okupacije. (Dragan Leković)
   Bez obzira na sve, „Okupacija u 26 slika“ još uvijek zaslužuje da mu se priđe jednostavno i bez predrasuda kao umjetničkom djelu te da se sa sigurne povijesne distance donese zaključak o jedinstvenom sudaru crnog i šarenog (crni val i praška škola) ili pak hedonizma i morala (filmovi mediteranske ljevic“)... (Đorđe Pavlović, FAK)

https://www.imdb.com/title/tt0079659/?ref_=fn_al_tt_1

 

 

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA