HLADNORUKI KAŽNJENIK

Cool Hand Luke, 1967.

SJEĆANJE NA GEORGEA KENNEDYJA
Cool Hand Luke, 1967. Stuart Rosenberg, 126 min. US
Scenarij:
Donn Pearce i Frank Pierson (prema romanu Donna Pearcea)
Uloge: Paul Newman, George Kennedy, Strother Martin, Morgan Woodward, Lou Antonio
   U lokalni zatvor na Floridi na dvogodišnju kaznu stiže Luke zbog nekog sitnijeg prekršaja. Hrabar i beskompromisan, ne priznaje nametnute autoritete te brzo i lako upada u probleme. Uskoro se nađe u boksačkoj borbi s vođom zatvorenika Draglineom. Iako slabiji, odbija odustati i tako osvaja poštovanje Draglinea i ostalih zatvorenika. Dok Lukeova popularnost među zatvorenicima raste, rastu i problemi s krutom zatvorskom upravom…
   Karijera Georgea Kennedyja, karizmatičnog glumca za sporednu ulogu u sjajnoj krimi-drami „Hladnokrvni kažnjenik“ Stuarta Rosenberga nagrađena Oscarom i nominirana za Zlatni globus, trajala je duže od pola stoljeća, a grubo se i površno može podijeliti na tri segmenta, u skladu s ulogama kakve je tumačio i među kojima su tri prijelomno obilježile njegov glumački habitus. Jedna je gotovo tipska rola ona prgavca i agresivnog tipa kakav je grubi zatvorenik Dragline u spomenutom remek-djelu „Hladnokrvni kažnjenik“, koje se u domaćim kinima distribuiralo pod naslovom „Hladnoruki kažnjenik“, u kojem je Kennedy interpretirao krupnog vođu zatvorenika, tipa nalik na medvjeda s kojim će se sukobiti usamljeni i tragični antijunak iz naslova kojeg je, pak, u svojoj možda i najboljoj a svakako jednoj od amblematskih uloga utjelovio Paul Newman. Najuspjelije Rosenbergovo ostvarenje istodobno je lijep i okrutan, smiješan i tragičan, zabavan i duboko potresan film, kontrakulturni filmski međaš s kraja 60-ih, adaptacija romana Donna Pearcea vremenom radnje smještena nakon nedefinirana rata, možda Drugog svjetskog, a moguće i korejskog, čime je filmu u određenoj mjeri osigurana svevremenost odnosno bezvremenost. U djelu koje i danas odlično funkcionira kao provokativna studija nonkonformizma, a koje je i slojevita karakterna studija tvrdoglavog usamljenika koji se opire autoritetima i establišmentu, što filmu u trenutnim okolnostima narastajućeg i praktički globalnog otpora establišmentu osigurava dodatnu atraktivnost, Newman tumači odlikovanog ratnog junaka Lucasa Jacksona koji se, dospjevši iza rešetaka, sukobljava ne samo s prividno blagim no sadističkim upraviteljem zatvora Kapetanom (sjajni Strother Martin), nego i sa skupinom zatvorenika predvođenih fantastičnim Georgeom Kennedyjem. U kontekstu otpora establišmentu vrijeme kraja šezdesetih bilo je slično današnjem, otpor vlastima i svakovrsnim autoritetima bujao je na svim stranama, istina s drugačijim pa i dijametralno suprotnim idejnim i ideološkim predznacima, lijevima, individualističkima i egzistencijalističkima u odnosu na današnje desne, kolektivističke i populističke, a „Hladnokrvni kažnjenik“ prometnuo se u možda i ključni celuloidni odraz takvih društvenih kretanja... (Josip Grozdanić, HFS)
   Paul Newman nipošto nije sam - snažnu potporu mu iz zaleđa pružaju uvijek izvrstan George Kennedy i mnoga druga poznata lica koja će tek u godinama koje slijede postati ime za sebe (Dennis Hopper, Harry Dean Stanton, Wayne Rogers...). Uz obilje memorabilnih scena i odličan razvoj lika, radi se o zbilja impresivnoj filmskoj poslastici koja s punim pravom zaslužuje nositi titulu „klasika“. Kao pravi anti-junak, Luke nikada nije htio biti ničiji idol, samo živjeti život po svojim vlastitim pravilima. I kao takav, uspio je skinuti krinku nepravednom i licemjernom društvu u kojemu je bio zarobljen (simbolično Dragelineovo skidanje tamnih sunčanih naočala jednome od stražara i njihovo drobljenje pod kotačima automobila). Bez obzira na ishod događaja, sistem nije uspio slomiti njegov duh i kao takvoga ga zatvorenici i pamte, u njihovim pričama Luke ostaje idealiziran, nepobjediv i besmrtan... (Vedrana Vlainić, www.fak.hr)
http://www.imdb.com/title/tt0061512/?ref_=nv_sr_1

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA