INCIDENT (NOĆ DIVLJAKA)
50 GODINA KINOTEKE
The Incident, 1967. Larry Peerce, 107 min. US
Scenarij: Nicholas E. Baehr
Uloge: Victor Arnold, Robert Bannard, Beau Bridges, Ruby Dee, Robert Fields, Jack Gilford, Mike Kellin, Ed McMahon, Gary Merrill, Donna Mills, Tony Musante, Brock Peters, Thelma Ritter, Martin Sheen, Jan Sterling, Diana Van der Vlis
Priča o dva mlada huligana koji u njujorškoj podzemnoj željeznici teroriziraju noćne putnike. Slučajne žrtve više su okupirane vlastitim problemima nego željom pomoći jedni drugima, moleći se da oni neće biti sljedeći.
Nastao po scenariju Nicholasa E. Baehra, ‘The Incident’ je svijetu predstavio Martina Sheena i Tonyja Musantea u ulozi dvojice psihopata koji pljačkaju i maltretiraju po noćnom New Yorku, s posebnim pikom na ekipicu koja se kući vraća podzemnom željeznicom. Fascinantno je gledati psihološki triler čije žešće i krvavije odjeke možemo vidjeti u svemu od ‘Last House On The Left’ preko ‘Straw Dogs’ i ‘Late Night Trains’ do ‘Death Wish’ – Larry Peerce je ni kriv ni dužan režirao jedan od izvora inspiracije za cijeli val razuzdane filmske eksploatacije. S jednom ‘malom’ razlikom u pristupu – ono što je u većini eksploatacijskih naslova tek uvod, ovdje je dobar dio mesa; čak četrdesetak minuta otpada na upoznavanje likova, što polovinu filma čini dramom, a polovinu sadističkim tripom u komornom teatru jednog vagona podzemne željeznice, ujedno i sočnom, inteligentnom studijom ljudskog karaktera, apatije, grupne psihologije i sebičnog kukavičluka. ...za 1967., ovo niskobudžetno djelce se i više nego impresivno drži i danas; sve od intenzivne atmosfere preko efektnog offscreen nasilja do predivne crno-bijele fotografije. (Velimir / zuti-titl.com)
Riječi prljavo i mračno su postale kliše kojim se koriste mladi i moderni zaljubljenici filma opisujući malo mračnije palete boja u fotografiji. Ali ne postoje porikladniji pridjevi da bi se opisao “The Incident”, surova i teška priča koja je obilježila nezavisno američko stvaralaštvo. Od redatelja Larryja Peercea, koji kasnije nije napravio ništa vrijedno pomena, stiže priča u kojoj uloge ostvaruju mladi Martin Sheen i Tony Musante. Kao dvojica siledžija, oni pljačkaju, tuku i napadaju njujorčane, a jedne sudbonosne večeri, put ih navede u metro gdje teroriziraju putnike zabave radi. Nakon prvog čina, gdje su svi putnici predstavljeni u kratkim ali upečatljivim scenama, ostatak narative se odvija isključivo u metrou, klaustrofobičnom očaju urbanog nemorala i opstanka pred licem nepravde. Sa snažnom i odličnom crno-bijelom fotografijom, “The Incident” bi trebao imati mnogo više priznanja, kao esencijalni proto-novi Hollywood val koji je preuzeo ‘70-e. (bosonoga.com)
"Incident" je film strukturiran na teoriji klasičnih filmskih arhetipova. Prema generalnoj orijentaciji pripada pokušajima /u teatru i na filmu/ da se o zlu kao proizvodu dehumanizirane civilizacije progovori izravno, izazovno, bez metaforičnosti i skrivene simbolike. Toj okrutnosti, nasilju u najelementarnijem smislu, suprotstaviti se može jedino individuum neinficiran zlom megalopolisa, čovjek iz dalekog, pastoralnog kraja, "s one strane svijeta.“ Baš kao u klasičnoj fordovskoj dramaturgiji /Poštanska kočija/, okupljaju se likovi "Incidenta", dolaze ljudi s raznih strana, iz svojih privatnih, malih svjetova, sa svojim svakodnevnim brigama i radostima, i ulaze - u metro - koji će ih odvesti u avanturu. Među obične ljude, likove koji se međusobno ne poznaju, uvlači se strah, nemoć i netrpeljivost, tenzija što progresivno raste do točke usijanja. I nasilnik i ugrožni upućeni su i osuđeni jedni na druge; nema mogućnosti vanjske interakcije i razrješenja situacije. Nema Peckinpahovih rješenja deus ex machina, ali ni Fordove tragične sentimentalnosti. Presudit će, na kraju, stranac, filmski arhetip iz klasičnog westerna, koji dolazi u pravom trenutku da bi kaznio zlo i nagradio dobro. Peerce je konzekventnim gradiranjem dramske tenzije, izvrsnom izbalansiranošću glavnih i sporednih likova "vjernim" dijaloškim pasažima i inzistiranjem na osnovnoj emociji /strah/ stvorio film čvrste i zatvorene cjeline. (Svemir Pavić)
https://www.imdb.com/title/tt0061814/?ref_=nv_sr_srsg_0