KINOTEKA NA BAČVICAMA: APOKALIPSA DANAS

Apocalypse Now, 1979.

BRANDO100
Apocalypse Now, 1979. Francis Ford Coppola, 150 min.
Scenarij:
John Milius, Francis Ford Coppola i Michael Herr, prema romanu „Srce tame“ Josepha Conrada iz 1899. godine (radnja romana je iz Konga prebačena u vijetnamski rat)
Uloge: Marlon Brando, Robert Duvall, Martin Sheen, Frederic Forrest, Sam Bottoms, Larry Fishburne, Dennis Hopper, Harrison Ford, Colleen Camp, Cynthia Wood, Bill Graham, Scott Glenn
   Šuma palminog drveća, prvi u nizu širokih i niskih horizonata, ostaje progutana u eksploziji do tada neviđenoj na filmskom platnu. Jim Morrison najavljuje ”kraj”, prizor blijedi pod sve gušćim dimom, a zatim se pretapa spajajući protagonista s početnom i završnom točkom apokaliptične odiseje.
   Jezivi, halucinantni ep o Vijetnamskom ratu Francisa Forda Coppole je kinematografija u svom najhrabrijem i najvizionarskom izdanju. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
   Radnja je smještena u Saigon, 1969. Kapetan Willard, marinac duboko potresen užasima rata, poslan je u naizgled nemoguću misiju od strane američke vojske. Mora pronaći i svrgnuti s vlasti zloglasnog poručnika Waltera E. Kurtza koji, na čelu plemena domorodaca, upravlja djelom džungle u neutralnoj Kambodži. Što duže traje njegovo putovanje, njegova postrojba sve je više obuzeta što drogom, što samom džunglom koja tjera strah u kosti. Jedan po jedan, njegovi vojnici bivaju ubijeni dok Willard polako shvaća da je poslan na put u samo srce tame.
   „Apocalypse Now“ nagrađen je Zlatnom palmom na filmskom festivalu u Cannesu (nagrađen je zajedno s „Limenim bubnjem“ Volkera Schlöndorffa), gdje je premijerno prikazan nedovršen. Kada ga je United Artists konačno objavio u kolovozu 1979., početne kritike bile su polarizirane; dok je fotografija Vittorija Storara bila naširoko hvaljena, nekoliko je kritičara Coppolino postupanje s glavnim temama priče smatralo antiklimaktičnim i intelektualno razočaravajućim. Film je nominiran za osam Oscara (uključujući najbolji film) - osvojio je nagrade za najbolju kameru i najbolji zvuk .
   Probijanje budžeta, orgije alkohola i droge, samovolja glumaca…. sve je nagovještavalo katastrofu. Problemi tijekom produkcije i snimanja “Apokalipse danas” izgledali su veliki, preveliki da bi konačni proizvod izgledao (barem) pristojno. U takvu sliku uklopio se i Brando – na snimanje je došao nepripremljen, nije pročitao knjigu prema kojoj je film snimljen, s viškom kilograma. Jedini razlog zbog kojeg je Brando došao na snimanje je pozamašan honorar za nastup u filmu. Puno toga je u interpretaciji pukovnika Kurtza Brando (uz dopuštenje Coppole) improvizirano, a rezultat znamo: “Apokalipsa danas” pripada u red najboljih filmova u povijesti.
   „Apocalypse Now“ spada u djela koja svojom strukturom odgovaraju opsežnim romanima i sagama, a posjeduje do danas nenadmašenu monumentalnost viđenu na filmskom platnu. Nekolicinu takvih djela koja se ističu u povijesti novog holivudskog filma potpisuje upravo Coppola, redatelj koji je u riziku vidio vidio inspiraciju, potencijal i umjetnost. (Dunja Ivezić / www.ziher.hr)
   Halucinantno slavlje iracionalnosti, čistog osjećaja, pa čak možda i ludila. (Jay Scott / Globe and Mail)
   Zasigurno nijedan film u povijesti nije pružio snažniji dokaz da je rat pravi pakao. (Kathleen Carroll / New York Daily News)
   "Apokalipsa danas“ postiže veličinu ne analizirajući naše 'iskustvo u Vijetnamu', već rekreirajući, u likovima i slikama, nešto od tog iskustva. „Apokalipsa danas“ je najbolji vijetnamski film, jedan od najvećih od svih filmova, jer gura dalje od ostalih, u mračna mjesta duše. Ne radi se toliko o ratu, koliko o tome kako rat otkriva istine koje rado ne bismo nikad otkrili. (Roger Ebert, Chicago Sun Times - proglasio ga je najboljim filmom 1979.)
   Moralna indignacija iza „Apokalipse danas“  izgubljena je u grandioznosti. Film je predstavio rat kao "jedan prokleti golemi cirkus" i Coppola nije učinio ništa više od pokazati očito — da smo u Vijetnamu vodili loš rat. (Robert Hatch / The Nation)
   „Apokalipsa danas“ nije samo najbolji film proizašao iz iskustva Vijetnama, već jedno od velikih djela o ludilu našeg vremena. (Philip French / Guardian)
    Ovo je velika američka noćna mora, konačno odbacivanje svega što je Vijetnam trebao postići. (Cory Woodroof / 615 Film)
   „Apokalipsa danas“ je vrsta filma zbog koje sam zahvalan Bogu što sam se zaljubio u kino. (Richard Propes / TheIndependentCritic.com)
   „Apokalipsa danas“ je meni i mnogima iz moje generacije pomogla da dobijemo viziju onoga što filmska umjetnost može postići, viziju koja je toliko veličanstvena da nas je osudila da provedemo veliki dio naših kasnijih života u kino-ludnici. (Eric Harrison / Houston Chronicle)
   Do „Apokalipse danas“, Brando je glumac koji je odavno prošao svoje vrhunce i kojeg je pratio glas problematične osobe na setu. Iz filma u film. Međutim, sve je to išlo u Brandovu korist kada je trebalo utjeloviti pukovnika Kurtza; njegove ozloglašene smicalice izvan ekrana koje daju ogromnu težinu njegovom ionako zastrašujućem prikazu lika koji je veći od života. Iako će se nastaviti sporadično pojavljivati u filmovima promjenjive kvalitete sve do 2001., operna veličina „Apokalipse danas“ čini se kao najprikladnija labuđa pjesma za karijeru bez premca. (BFI)

https://www.imdb.com/title/tt0078788/?ref_=fn_al_tt_1

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA