PLAVI OVRATNIK
PODCIJENJENI NEZAVISNI AMERIČKI FILM 70-TIH
Blue Collar, 1978. Paul Schrader, 114 min.
Scenarij: Paul i Leonard Schrader
Uloge: Richard Pryor, Harvey Keitel, Yaphet Kotto
Priča o tri očajna radnika u automobilskoj tvornici kojima je dosta ignoriranja i omaložavanja od strane tvorničkog sindikata pa odluće orobit sindikalni sef. Iako na prvi pogled razočarani ulovom, shvaćaju da su pljačkom došli u posjed puno vrjednijeg plijena: informacija koje upućuju na korupciju unutar sindikata i povezanost s organiziranim zločinom. Naši junaci naći će se pred dilemom: prijaviti vlastiti sindikat vlastima ili se na drugi način okoristiti situacijom.
Redateljski prvijenac Paula Schradera (scenarist „Yakuze“ 1975., „Opsesije“ 1976., „Taksiste“ 1976., „Razjarenog bika“ 1980, …) jedan je od najboljih filmova u njegovoj karijeri ponajprije zahvaljujući odličnoj režiji i radu s glumcima, te razornom vizijom pojedinca u koruptivnom sustavu, koja je jednako aktualna danas, kao i prije četiri desetljeća.
Redatelj Spike Lee uvrstio je film na svoj popis osnovnih filmova "Filmovi koje svi ambiciozni filmaši moraju vidjeti". New York Times stavio je film na svoju listu 1000 najboljih filmova ikada. U svojoj autobiografiji „Born to Run“, Bruce Springsteen imenuje „Plavi ovratnik“ i „Taksista“ kao dva svoja najdraža filma 1970-ih.
Ne mogu se sjetit puno boljih filmova koji govore o problemima radničke klase, pogotovo ne na ovako pametan način. (geronimo / bug.hr/forum/topic/filmovi)
Redateljski debi Paula Schradera neočekivano je žestoka melodrama radničke klase smještena u Detroit. (Jerry Renshaw / Austin Chronicle)
Ovo nije zabavan film...ali je izvanredan, s tri stvarno sjajne glumačke izvedbe i Schraderom u svom najboljem izdanju. (Jason Shawhan / Nashville Scene)
"Plavi ovratnik" još jednom dokazuje da je Paul Schrader jedan od najvećih i najpodcijenjenijih filmskih stvaratelja; čovjek čiji se filmovi toliko dosljedno zanemaruju da se čini gotovo namjernim. "Plavi ovratnik" rezultat je Schraderove izvrsnosti u pisanju i režiji, a izvedbe Keitela, Pryora i Kotta uvelike su opravdane njegovim scenarijem. Njegov film nije toliko lekcija o tome kako se osloboditi lanaca u kojima se nalaze plavi ovratnici, koliko je to studija o tome kakav je život u tim lancima. (Stephen E / Super Reviewer)
https://www.imdb.com/title/tt0077248/?ref_=nv_sr_srsg_0
U Americi su 70-e godine bile ispunjene (danas) klasičnim autorskim filmovima, međutim, mnogi su naslovi prošli ispod radara. Najkraće, nepravedno zanemareni. U sjeni zvučnijih radova istih autora, pomicali su filmske kanone poput slavnijeg „novog hollywooda“ (Altman, Scorsese, Cimino, Carpenter, Milius, Boorman...), dovoljno kvalitetni da bi ih označili kao radikalnije od mainstream filmova.