(SUVREMENI) KLASIK ZA KRAJ GODINE: MALA ODESA

Little Odessa, 1994.

Little Odessa, 1994. James Gray, 98 min. US
Scenarij:
James Gray
Uloge: Tim Roth, Edward Furlong, Moira Kelly, Maximilian Schell, Vanessa Redgrave
   Joshua  je hladnokrvni profesionalni ubojica koji se vraća u svoju staru četvrt kako bi obavio posao. Iako ga je lokalni mafijaški šef osudio na smrt, to ga i ne zabrinjava koliko ponovni susret sa obitelji koja ga se odrekla. Njegov mlađi brat, Reuben, u Joshui vidi idola koji je uspio pobjeći od siromaštva i mračne budućnosti i postao ugledan i cijenjen u opasnim krugovima koji se kreće.
   Redateljski debi Jamesa Graya osvojio je Srebrnog Lava na filmskom festivalu u Veneciji.
   Prvi film njujorškog redatelja J. Graya (1969), postao je za samo nekoliko godina kultno ostvarenje i jedan od najčešće navođenih američkih filmskih naslova 1990-ih. Miješajući natruhe kriminalističkog filma s obiteljskom dramom, Gray je ostvario djelo koje uvelike podsjeća na klasičnu tragediju, iako je film jednako oslonjen i na američku žanrovsku tradiciju te na rusku književnost (A. P. Čehov, F. M. Dostojevski). „Mala Odessa“ je film spora i elegična ritma, sjajno režiran i kontrolirano patetičan, s vrsnim glumačkim interpretacijama. (HFL)
   U Grayevoj filmografiji nema kratkih filmova; svojim debitantskim filmom on sigurno i samouvjereno ulazi u povijest sedme umjetnosti. Sa dvadeset i pet godina, 1994. anno Domini, Gray je napravio film „Mala Odesa“, za koji su neki ozbiljni ljudi pisali da je najbolji američki film posljednje decenije dvadesetog stoljeća. Šta imamo u „Maloj Odesi“? Najprije, sjajnu ekipu. Gray je kompletan autor: redatelj i scenarist, a glumci su izraziti predstavnici velikih umjetnika različitih naraštaja: Tim Roth, fantastični glumac iz generacije koja danas polako postaje srednjom, Edward Furlong, uz Tobija Maguirea ponajbolji američki glumac najmlađe generacije, te neosporna legenda Vanessa Redgrave uz uvijek solidnu Moiru Kelly. A priča je arhetipska. Roth glumi mladića po imenu Joshua Shapira, razmetnoga sina iz njujorškog kvarta Mala Odesa, kojeg nastanjuju ruski Židovi, plaćenog ubojicu koji se poslije dugo vremena na nekoliko dana poslom vraća u rodni kraj. Otac ga se odrekao i mrzi ga, mati mu je na samrti, a mlađi brat Reuben, još skoro dječak, doživljava ga kao idola. Tu je, naravno, i djevojka Alla, u izvedbi Moire Kelly, prva i jedina prava ljubav Joshuina. Ta priča neizbježno i sudbinski kao u grčkim tragedijama završava na najcrnji mogući način. Cijeli se film gleda uz ledene trnce što se penju uz kičmu, a mračna fotografija i izuzetno spora montaža na čudesan način stvaraju gotovo metafizičku napetost. Teško je sjetiti se nekog filma koji bi bio tako tragičan, a ipak posve lišen patetike i melodrame. Okrutan i neumoljiv usud igra se s Joshuom kao sa antičkim herojima koje je hybris predaleko odveo. (BH Dani)
   Možda upravo na primjeru „Male Odese“ možemo vidjeti u čemu se nezavisna produkcija razlikuje od visokobudžetske. Da je u pitanju bio neki veliki studio, oni bi od toga napravili "high concept" policijsku akcijadu u kojoj bi glavna atrakcija bio motiv ruske mafije. No, Gray je krenuo drugim putem: glavni je junak profesionalni ubojica, u filmu se uopće ne pojavljuje policija, a zapravo i nema nekih velikih atrakcija. Umjesto toga glavna je atrakcija brutalno seciranje međusobnih odnosa u jednoj propaloj obitelji. Tome su svakako najveci doprinos dali vrhunski glumci, no, najveca je zvijezda bez svake sumnje Tim Roth, engleski glumac koji se nakon nastupa u kultnim Tarantinovim filmovima definitivno dokazao kao velika holivudska zvijezda. U ovom filmu je demonstrirao kako savršeno vlada minimalističkim stilom glume i da nisu potrebni jeftini trikovi kako bi se dočarao jedan slozženi lik.  Uz glumce, valja pohvaliti i Graya što je svemu tome pridodao pomalo otrcano-realističku, a istovremeno i nadrealnu atmosferu svoje vizije New Yorka u kojem nema nebodera, na ulicama se govori ruski i kojoj samo fale breze da se gledatelj osjeti poput junaka Pasternakovih romana. Atmosferi je dosta pripomogla i dosta suzdržana i disciplirana Grayeva režija, u cemu se on bitno razlikuje od videospotovskih pomodara koji danas haraju suvremenim Hollywoodom. Ukratko, MALA ODESA je film bez jeftinih atrakcija, ali koji je napravljen tako kvalitetno da zaslužuje najtoplije preporuke. (D.Antulov)

https://www.imdb.com/title/tt0110365/?ref_=fn_al_tt_1

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA