PREMIJERE 83
Zbog propisanih epidemioloških mjera u svrhu sprječavanja zaraze COVID-19 službenog otvorenja neće biti, a kontrolirani ulaz u izložbeni prostor posjetiteljima će biti omogućen kroz službeni ulaz Centra Zlatna vrata, Dioklecijanova 7.
Izložba ostaje otvorena do 17. prosinca 2021.
—
U dnevnom boravku i iznad
Jedno od sredstava izražavanja Ivone Pupačić je fotografija, no nipošto ne u tradicionalnom smislu riječi. Ona razbija konvencionalne granice fotografije uvodeći je u jednu sasvim novu, drugačiju i nadrealnu sferu što se ogleda u seriji radova U dnevnom boravku i iznad, čiji je jedan isječak predstavljen na Premijerama. Riječ je o radu pod nazivnikom U vitrini koji je svojevrsna uvertira u spomenutu seriju. Umjetnica svojim radom spaja stvarno i imaginarno. Prikazuje određene predmete, odnosno dijelove stvarnosti, i smješta ih u neodređen prostor/okruženje – unutar crne pozadine. Pupačić je stvorila herojsko platno širine gotovo četiri metra, koje prikazuje veliku vitrinu čiju postavku svi možemo pronaći u domovima svojih baka, ispunjenu porculanskim posuđem poput šalica, tanjurića, vrčeva, vaza, kristalnih čaša iz kojih se, umjetničinim riječima, „nikad nije pilo”, te brojnim fotografijama, svijećnjacima i sličnim predmetima.
Pupačić u predmete iz bliske i svima poznate stvarnosti upisuje imaginarno. Naime, rad je nastao akumuliranjem velikog broja fotografija nastalih tijekom dvije godine kontinuiranog fotografiranja, koje su potom digitalnim kolažiranjem i ciljanim digitalnim retuširanjem spojene u jedinstven prizor. Zbog toga se, prima facie, ostavlja dojam stvarnosti, no zahvaljujući dimenzijama djela umjetnica prisiljava promatrača da mu se fizički približi i preciznijim pogledom uvidi suptilne nelogičnosti mirkokozmosa prikazanih predmeta poput nemoguće perspektive, ponavljanja predmeta, enormnih dimenzija vitrine, ili pak lišenosti bilo kakvih svjetlosnih odbljesaka na keramičkim predmetima.
Vitrina za umjetnicu predstavlja samo jedan referirajući fragment obiteljskog života iz kuće njene bake, polazišne točke razvoja imaginacije i nastanka čitave serije, u koji je smještajući predmete zapravo pohranila svoja sjećanja te samim time i osjećaje ranijeg perioda. Drugim riječima, vitrina predstavlja zbir fragmenata memorije koje umjetnica smatra dovoljno vrijednima da ih u nju pohrani i da im da spomenički karakter zato što će, kako i sama kaže, oni nestati kroz nekoliko godina poradi komunikativne memorije koja svakom smjenom generacija mijenja svoj oblik. Umjetnica je zainteresirana, kako sama priznaje, za tzv. estetiku izloženog kakvu nosi vitrina, za njen karakter posvete čuvanju, pa i samu definiciju riječi vitrina koja znači ostakljeni ormar za čuvanje, umanjeni izložbeni prostor koji štiti od prašine.
Apsolutno ništa, od ideje pa sve do tehnike, nije prepušteno slučaju. Djelo je, unatoč svoj vizualnoj jasnoći i jasno prepoznatljivim predmetima obojano izrazitom začudnošću i pozadinskom sanjivošću čime se stvara dojam konstruiranog (nad)realizma. Vitrina je dio njenih misli, osjećaja i zapažanja, a u svaki je predmet utkano sjećanje koje ga pretvara u artefakt i daje mu ritualnu funkciju. Sama će umjetnica naglasiti: „Slika je od samog početka rađena tako da se razvije iz slike i postane slika.”
Lea Cvetko
—
Životopisi:
Ivona Pupačić rođena je 1996. godine u Splitu. Završila je Školu za dizajn, grafiku i održivu gradnju smjera Dizajn unutrašnje arhitekture u Splitu 2015. godine. Diplomirala je slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi docenta Vedrana Perkova 2021. godine. Na istoj instituciji upisuje diplomski studij Likovne kulture i likovne umjetnosti. Sudjelovala je na desetak skupnih izložbi. Dobitnica je Rektorove nagrade u akademskoj godini 2019./20. Umjetničke akademije u Splitu te jednogodišnje stipendije za studenticu likovne akademije u sklopu natječaja Erste fragmenti 16.
Lea Cvetko rođena je 1997. godine u Splitu. Završila je Gimnaziju Ivana Lucića u Trogiru 2016. godine. Trenutno je apsolventica pete godine diplomskog studija povijesti i povijesti umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu. Sudjelovala je na samostalnim izložbama umjetnika Vilima Halbärtha i Tonća Crnkovića.
—
Mentor izloženog rada:
doc. art. Vedran Perkov uz mentora fotografije izv. prof. art. Ivana Kolovrata
doc. art. Vedran Perkov uz mentora fotografije izv. prof. art. Ivana Kolovrata
—
Organizacija projekta:
Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, Split; Umjetnička akademija u Splitu / Slikarski odsjek; Filozofski fakultet u Splitu / Odsjek za povijest umjetnosti
Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, Split; Umjetnička akademija u Splitu / Slikarski odsjek; Filozofski fakultet u Splitu / Odsjek za povijest umjetnosti
—
Voditelji projekta:
Helena Petrinović, Tamara Visković, Viktor Popović, Vedran Perkov, Petar Katavić, dr.sc. Dalibor Prančević
Helena Petrinović, Tamara Visković, Viktor Popović, Vedran Perkov, Petar Katavić, dr.sc. Dalibor Prančević
—
Realizacija izložbe omogućena je sredstvima Grada Splita i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.